پروین میرشکاریان بابکی؛ زهرا ذاکرخاتونی؛ حانیه بیابانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1402
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان راهحل محور بر کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان راهحل محور بر کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه منطقه 15، 16 و 17 شهر تهران بودند که از این تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامهی سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1976) و کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بورک (2000) به منظور جمعآوری دادهها استفاده شد. گروه آزمایش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت 45 دقیقه درمان راهحل محور گرانت (2011) را دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره با نرمافزار SPSSاستفاده شد. یافتهها نشان داد راهحل محور بر کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری تحصیلی دانشآموزان موثر بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از درمان راهحل محور میتواند منجر به افزایش کیفیت زندگی در مدرسه و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان شود.